Tlf: 23 905 205

Follow Us on

Slik måker du riktig

TØNSBERG: Det er ingen sak å ødelegge ryggen på måking – men det er heller ikke så vanskelig å forhindre. Her er kiropraktorens tips.

Snøen laver ned i Vestfold om dagen. Og med snø, kommer for mange også måking. Og mer måking. Og gjerne enda litt til.

Det er lett å gyve løs på snømengdene med friskt overmot. Er du riktig uheldig, kan overmotet ta knekken på ryggen din og gi deg sterke smerter i ukevis.

I disse dager merker kiropraktorkontorene i Tønsberg godt at byens innbyggere måker snø.

– Ja, dette merker vi godt, forteller kiropraktor Øyvind Nilsson ved Tønsberg Kiropraktorklinikk, til tb.no.

– Måker om morgenen

Også hos Kiropraktisk Senter merker man at snøen har falt.

– Det er stor økning i pågangen hos oss nå. Mange må måke om morgenen for å få fram bilen, og da er man stiv og kald. Vi pleier å sende ut mail til pasientene våre om hvordan man måker snø riktig. Samtidig informerer vi på våre Facebook-sider og nettsider, forteller Linn Hallanger Andersen hos Kiropraktisk senter.

LES OGSÅ: Nedsnødde biler hindrer måking

For det er nok av problemer å skaffe seg ved å måke snø.

– Det vanligste er at man får kink i ryggen. Det betyr at ryggen blir stiv, vond og vanskelig å bevege på vanlig måte. Det kan gi seg utslag i at det er vondt både å sitte, reise seg opp eller ligge. Noen har smertene i dagevis, andre i månedsvis, forteller kiropraktor Nilsson.

Han forteller at det klassiske tilfellet innebærer smerte ved sitting og stivhet når du står opp om morgenen. Smertene kan være enten konstante eller stikkende. Smertene må ikke forveksles med det å være støl, som vanligvis går over etter et par dager.

– Uvant for kroppen

– Hva gjør vi galt?

– Måking er for mange uvant trening for kroppen. Er ryggen utrent og får mye av en uvant aktivitet, kan det bli problemer.

Han påpeker at det er viktig ikke å jobbe hardere enn man du har rygg- og treningsgrunnlag for. Mange måker også i stressede situasjoner.

– Du skal av gårde, og så kommer brøytebilen og lager en snøskavl du ikke hadde beregnet tid til å få vekk. Så må du ta det i full fart. Snøen etter brøytebilen er som regel også tung og kompakt. Når man måker i en stressituasjon, har man en tendens til å glemme ergonomien.

LES OGSÅ: – Dette er virkelig dårlig gjort

Kiropraktor Nilsson er opptatt av oppvarming.

– Oppvarming er viktig. Man kan for eksempel gå seg en tur. Har man det travelt, kan man gå i gang med måkingen hvis man tar det lett og pent i starten. Ta mer snø på skuffa etter hvert, råder han.

Nilsson tror ikke så veldig mange varmer opp før de gyver løs. Dem som derimot har ryggplager fra før av, er flinkere.

– De som vet at de har lett for å få ryggsmerter, er flinkere til å varme opp. Noen har rygg som tåler lite belastning. En del av dem er kloke av skade og vet at de må varme opp først.

– Folkeidrett

– Hvorfor er oppvarming så viktig?

– Som ved all annen idrett, varmer man opp for å forberede kroppen på fysisk aktivitet. Når kroppen er varm, tåler den mer belastning. Går man rett på et sprintløp uten å ha varmet opp, er sjansen også større for å få en strekk i låret.

Han kaller snømåking for en folkeidrett, og påpeker at man får veldig god mosjonseffekt av å måke snø.

Men da er det viktig å gjøre det riktig. Se kiropraktorens tips i faktaboksen til høyre!

LES OGSÅ: Mer snø i sikte

Ta pauser

I tillegg til ulike teknikker og stillinger, mener Nilsson at du bør ta pauser. De bør imidlertid ikke være for lange, da blir du nemlig stiv i musklene.

– Tenk på snømåking som trening og ikke jobb for intensivt.

Han er også opptatt av at du må kle deg etter oppgaven du skal gå løs på.

– Ikke ha noen åpen glipe mellom klærne på ryggen. Da får du lokal nedkjøling av muskulaturen. I tillegg bør du ta på deg refleksvest hvis du måker i et trafikkert område.

Posted by Anita Eltoft / Posted on 14 jan
  • Post Comments 0

    Drop us a line

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *